Share Button

Azi vroiam numai sa va povestesc despre senzatiile mele. Am simtit intr-un fel ca am motorcycle-kid-1551846ajuns de partea ailalta a baricadei. Am ajuns printre ai batrani la care ma uitam in sus acum cativa ani si care ma enervau tot de atunci. De ce spun asta ? Nu, nu am pretentiile de a fi devenit vreun mare sau ultra experimentat mobrist. Pur si simplu am mers impreuna cu unul mai mic intrale motoretismului azi.  Toti vrem sa epatam cand avem ocazia. Nu stiu daca tocmai din aceasta cauza sau din cauze de testosteron, treaba aia cu masculul alfa, m-am trezit pe drum la un moment dat facand  pe desteptu’ si accelerand aiurea. Astfel am navalit direct in postura celor pe care i-am injurat la prima mea iesire “ever”.   Atunci, demult, am plecat cu o gasca de “batrani” ai motoretismului catre Snagov. Imi amintesc ce neliniste am avut toata seara dinaintea drumului si ce lung imi parea. Aveam impresia ca o sa merg cel putin pana in Mongolia, dand examen continuu. Si cand ne-am adunat ce dezamagire. Oamenii aveau chef mai degraba sa scape de neveste decat de umblat. Nu s-ar fi dat scosi din cafeneaua benzinariei nici de armata rusa. Intr-un final s-au ridicat (cred ca nu mai era cafea la bar) si am luat-o din loc. Au avut cea mai mare grija posibila de naradoul de incepator incat m-au pierdut in primii 10 kilometrii, numai ca sa aiba de cine face mistouri in benzinaria de la Ploiesti. Pe sistemul “asa te calesti “. Ca la Snagov nu s-a mai ajuns.

Eu cred ca se gasesc cel putin  doua soiuri de abordari daunatoare ale celor initiati catre incepatori: cei de mai sus, cu aplecari spre a invata pe cineva ceva cam cata apa ramane pe gasca si cel ce vrea sa ajute dar … au pareri prea proprii. Ce vreau sa spun de fapt este faptul ca a merge cu un inceptaor nu este atat de simplu.  Sigur ca nu isi stie limitele, sigur ca nu stie sa abordeze curbele toate si traficul sau mai stiu eu ce. Si atunci incepi sa dai sfaturi si povete. Daca acestea nu au o baza solida, daca vin strict din experienta personala capatata intr-adevar in multi ani dar empiric si mai ales daca nu explici intr-un fel in care sa te faci cu adevarat inteles, ai sanse sa faci mai mult rau decat bine. Sa dezvolti niste obiceiuri si feluri de a conduce foarte foarte greu de rectificat ulterior. Si totusi nu neaparat din pricini de a-l invata este atat de periculos de a merge cu un incepator cat mai ales din a nu stresa omul si de a nu-l face sa faca prostii pe drum. Un mic exemplu: daca va vedea ca toata lumea merge cu 200km la ora, va incerca si el sa mearga, nu de alta dar e aiurea sa ramai de caruta si sa se stea dupa tine. Si mai e ceva. Oarecum Hamletian. De cand eram copii visam sa mergem si sa fim in rand cu oamenii mari, sa facem ce fac ei si cum fac ei. Daca cei ca tine ce sunt vazuti ca batrani ai motociclismului alearga de rup pamantul, eu sa raman in urma ? Degeaba i-ai zis cateva vorbe in benzinarie despre motoretit. Intre 2 tigari si o cafea nu are timpul sa recupereze cei 10 ani de cand tu bati strazile pe 2 roti. Si atunci ce face ?  Vorba unui instructor mai ciudat : isi alege stalpul in care va intra, va ajunge statistica.

Stiu ca cel mai greu este ca atunci cand esti cu un incepator sa nu faci figuri. Stiu pentru ca si eu sunt asa. Parerea mea e ca motoretismul nu se invata pe strada, de la unul sau altul. Cred ca cel mai bun sfat pentru un incepator este sa mearga singur. Sa isi vada ritmul si miscarile si modul sau de a se comporta si a merge macar o vreme. Apoi el singur va putea sa decida daca un anume grup este pe gustul sau, sau poate chiar sa ramana un singuratic. Poate sti daca e cazul sa se tina dupa cineva sau pur si simplu acel cineva n-are decat sa fumeze o tigara in plus in benzinarie.  Orice decizii va avea, vor fi ale lui si mai ales vor fi in cunostiinta de cauza.

Si nu grabiti invatacelul !

Share Button